Com a impuls a la digitalització de les empreses i autònoms i a la lluita contra el frau, la factura electrònica serà de compliment obligatori a partir de l'1 de juliol de 2025. Hisenda ha establert els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals i l'estandardització de formats dels registres de facturació.
Així doncs, disposes d'un any i mig per anar adaptant a la normativa esmentada la teva empresa, tant si és una societat com si ets autònom. Aquest canvi suposa una revolució per a empreses i autònoms, ja que hauran de modificar la forma de facturar tant els ingressos com les despeses. A més, la no adaptació a la reforma comportarà una pèrdua de control de processos de facturació, retards de pagaments i sancions de fins a 10.000€.
T'expliquem les principals novetats del nou reglament, en què t'afecten i com Mediconsulting està desenvolupant aplicatius informàtics per donar solució als seus clients.
Quins objectius té la factura electrònica?
La factura electrònica ha estat impulsada per Hisenda, juntament amb l'OCDE i la Unió Europea, i pretén reordenar i unificar els processos de facturació entre empreses. Així, els seus principals objectius són fomentar la digitalització de les empreses, especialment les pimes, les microempreses i els autònoms; estandarditzar i modernitzar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos comptables, de facturació i de gestió d'empresaris i professionals; millorar la competitivitat en una economia cada cop més digitalitzada i global; afegir un control més gran per part de les administracions tributàries i suprimir els costos de compliment tributari, i prohibir l'ús de l'anomenat programari de supressió i manipulació de vendes.
Quan entra en vigor el nou reglament?
El Reglament va entrar en vigor el 7 de desembre de 2023, però no serà fins a l'1 de juliol de 2025 que haurà de ser de compliment obligat. Tot i això, les empreses proveïdors de sistemes informàtics de facturació han de posar al mercat i comercialitzar aquests productes en un termini de 9 mesos des de l'aprovació, perquè les empreses puguin iniciar el seu procés d'adaptació.
La implementació del reglament es durà a terme de manera gradual atesa la varietat d'empreses i situació econòmiques i fiscals del teixit empresarial. S'està a l'espera de la imminent publicació del reglament que marqui els terminis definitius. En aquest sentit, les empreses amb una facturació superior a 8 milions d’euros l’hauran d’implantar en un any des de l’entrada en vigor del reglament, és a dir, al 2025 si es publica aquest 2024.
Per la seva part, les empreses amb una facturació inferior a 8 milions d’euros comptaran amb un període transitori de dos anys, és a dir, hauran d’estar llestes al 2026.
Com t’afecta el nou reglament de factura electrònica?
L'Administració tributària posarà a disposició de les empreses i autònoms una aplicació informàtica específica i també permetrà a les empreses fer un sistema informàtic propi o contractar una entitat productora, fabricant o desenvolupadora de productes informàtics. Aquest sistema haurà de comptar amb una declaració responsable de què quedi constància formal i que certifiqui que els seus sistemes informàtics s'ajusten a les normes i compleixin amb una sèrie de característiques i, a més, ha de ser un sistema d'emissió de factures verificable, també anomenat sistema VeriFactu. Pots consultar el reglament complet al següent enllaç.
Com et pot ajudar Mediconsulting?
Mediconsulting està treballant per implementar aquesta eina informàtica i oferir-la aviat als seus clients, ja estiguin constituïts com a societat professional o siguin autònoms. Recorda que, si factures menys de 8 milions d'euros, el termini màxim expira el desembre de 2025. Els professionals de Mediconsulting estan, com sempre, a la teva disposició per oferir tota l'ajuda, l’assessorament i l’acompanyament que necessitis en aquesta adaptació al nou reglament de factura electrònica, per resoldre els teus dubtes i per garantir el correcte compliment de tots els requisits legals i formals una vegada hagi acabat el procés.
Si necessites assessorament, pots demanar cita amb Mediconsulting emplenant el formulari: demana cita
MEDICONSULTING ETL GLOBAL, S.L.; NIF B-58818501; domicili social: Passeig de la Bonanova, 47, Barcelona 08017; Inscrita al Registre Mercantil de Barcelona, volum 22352, foli 151, inscripció 6a d'adaptació, full B-36.748.